Bretagne Passion le forum 100% Breizh

AccueilFAQS'enregistrerConnexion

Partagez | 

yelan/ an

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas 
AuteurMessage
Krapadoz
Thuata de dannan

Masculin

MessageSujet: yelan/ an   Mar 16 Fév - 19:27

Quant est ce que l'on utilise tel ou tel forme du verbe monet (avec "y" ou avec "e")?

pa yelan du-se
'han du-se

ça à l'air d'obéir à une règle

Je sais pas si la question est claire, en tout cas comme d'habitude si quelqu'un sait ce qu'il en est en Haut Vannetais ça serait super !
Revenir en haut Aller en bas
Ostatu
Breton Passioné
Breton Passioné

Lec'hiadur/Localisation : Lutetia Parisiorum

MessageSujet: Re: yelan/ an   Mar 16 Fév - 19:35

Curieuse coïncidence, je relisais précisément, hier soir, un article sur ce sujet. Un article de F. Kervella paru dans Al Liamm en 1970 (n° 138). Voici son point de vue :

"D. Ar verb mont war-lerc’h RA, PA, NA, NE, MA, MAR, hag implij yelo.

Ar verb mont a zo unan eus verboù « direizh » ar brezhoneg, hag e-keñver ar verboù all ez eo dibar dre ma kaver en e zisplegadur stummoù o kregiñ gant Y, hag e-touez ar re-mañ emañ yelo, trede gour unan an amzer da zont.

1. Goude ar rannig a e vez graet gant ar stummoù Y enno ; setu ar reolenn degemeret a gav din evit ar yezh lennegel : me a yelo, an dra a yit da brenañ. Arvar ebet a gav din war ar poent-se. Er B. K. e lavarer e vez ret ivez lakaat yelo goude ra : ra yelo. Daoust d’ar pezh a zo merket avat ne gav ket din e ve ret lakaat ra ‘z aint en trede gour lies ; bez’ e lavarer ivez mat-tre : ra yaint ! Kavout a ra din ivez e lakaer ivez ar stummoù gant Y war-lerc’h na : evit na yafent ket da goll, an hini na yin ket da zastum.

2. Stummoù gant ez, dindan ar skritur ‘z, eo a vez kavet da heul PA ha MA : pa ‘z in du-hont, evit ma ‘z afe gwelloc’h. Dirak verboù o kregiñ gant ur gensonenn ne vez ket klevet an ez, hogen ar c’hemmadur d/t (ma teu) a laka anat e levezon. Kement-se a zo degemeret abaoe amzer F. Vallée. Evel ma lavarer er B. K. e kaver ivez stummoù evel ne ‘z an ket buanoc’h evit-se, stummoù ha na vezont ket kavet reizh gant an holl.

3. Hervez ar re-se ez eo ar stummoù gant D eo a zleer lakaat da heul ne : ne din ket du-hont, gant ma ne dafe ket.
Da heul mar e ranker atav lakaat an d-se : mar da di. Dirak ar verboù all estreget mont ne vez lakaet netra peurvuiañ : mar bez eno ha mar klev ac’hanout.

Ret-mat ez eo koulskoude lakaat an D dirak stummoù-lec’hiañ amzer-vremañ ar verb « bezañ » : mar demañ er gêr. Hogen klevout a reer ivez er yezh komzet stummoù evel mar de vez, mar de ‘z eus, mar de teu, ha zoken mar de ‘z ez. Hag ivez mar de c’h en em gavomp. Kudennoù skrivadur a zo gant an d-se ; er yezh lennek e kaver dre vras an doare implijet ganin uheloc’h, met gwelet e vez ivez : ne dan pe ne deo. Hag en em c’houlenn a c’heller ha ne vefe ket sklaeroc’h skrivañ ne d-an ha ne d-eo."

Dernière édition par Ostatu le Mar 16 Fév - 19:46, édité 1 fois
Ostatu
Breton Passioné
Breton Passioné

Lec'hiadur/Localisation : Lutetia Parisiorum

MessageSujet: Re: yelan/ an   Mar 16 Fév - 19:39

Krapadoz a écrit:

pa yelan du-se

Je ne connais pas la forme *yelan. Où pourrait-on entendre cela ?

cf. http://sbahuaud.free.fr/ALBB/Kartenn-475.jpg
Krapadoz
Thuata de dannan

Masculin

MessageSujet: Re: yelan/ an   Mar 16 Fév - 23:27

nulle part à priori, merci en tout cas pour toute ces précision !
Invité
Invité

MessageSujet: Re: yelan/ an   Mer 17 Fév - 2:22

Je sais pas si la question est claire, en tout cas comme d'habitude si quelqu'un sait ce qu'il en est en Haut Vannetais ça serait super !

En Haut-Vannetais:

- me 'ya du-ze
- eh añ du-ze
- pa'd añ du-ze.

Je connais pas non plus "yelan".
Krapadoz
Thuata de dannan

Masculin

MessageSujet: Re: yelan/ an   Mer 17 Fév - 11:40

non yelan n'existe pas, j'ai juste pensé "yelo" et "yan" en meme temps, ne vous faites pas de soucis,

ce "d" apres "ne" et "mar" (et "pa" aussi du coup apparemment) est vraiment une partie du verbe monet ??? Quevenois ne l'accroche pas au verbe, il doit y avoir débat là dessus, personnellement j'aurais pensé que c'est une liaison
Invité
Invité

MessageSujet: Re: yelan/ an   Mer 17 Fév - 20:53

Citation :
ce "d" apres "ne" et "mar" (et "pa" aussi du coup apparemment) est vraiment une partie du verbe monet ??? Quevenois ne l'accroche pas au verbe, il doit y avoir débat là dessus, personnellement j'aurais pensé que c'est une liaison

Niet, c'est une partie de la particule.
En peurunvan en général on attache le d au verbe mais il n'y a pas de raison étymologique, c'est juste une façon ancienne d'écrire, qu'ils ont conservée en peurunvan, je sais pas pourquoi.

Ned a ket (cf "nid" en gallois)
Mard an > le d est pas étymologique ici mais on le met par analogie et pour éviter de dire "mar an"
Pa'd an > à l'origine "pand" existe, c'est une forme ancienne (qui, je pense, correspond étymologiquement à "quand" en français, cf p/q, les langues indo-européennes en qu et celles en p, penser à qui/piv, quinque/pemp/penta-, etc).
Contenu sponsorisé

MessageSujet: Re: yelan/ an   

yelan/ an
Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut 
Page 1 sur 1